Oase Outdoors

  • Henrik Arens

    VD

Oase Outdoors utvecklar, designar och säljer innovativ utrustning för camping och friluftsliv under tre starka varumärken – Outwell®, Easy Camp® och Robens®. Oase Outdoors erbjuder ett brett produktsortiment som främst består av tält, campingmöbler, sovsäckar och annan friluftsutrustning. För de tre olika varumärkena finns en tydlig differentiering mot olika konsumentgrupper, såsom familjer, nybörjare, festivalbesökare och äventyrare som med olika krav på kvalitet och pris vill njuta av friluftsliv med bra utrustning.

Marknad

Marknaden för campingutrustning och friluftslivsprodukter är attraktiv och stabilt växande med flera underliggande tillväxttrender. Trender som produktinnovation och nya materialteknologier samt konsumenters ökade intresse för naturnära upplevelser och rekreation utomhus ökar efterfrågan på högkvalitativ och användarvänlig utrustning.

Året

Oase Outdoors har en stark marknadsposition och ett välrenommerat varumärke i Europa inom campingtält. Under året påverkades Oase Outdoor av kostnader för kvalitetsproblem, vilka dock helt har adresserats och åtgärdats, men som belastade årets resultat. Framöver är bolagets fokus att utveckla kärnprodukterna för att driva organisk tillväxt med god lönsamhet. I januari 2020 vann varumärket Outwell priset ”The owner satisfaction Award in Best Mainstream Tents” av The Camping and Caravanning Club.

Hållbarhet

Givet att Oase Outdoors är verksamt på marknader med en förhöjd risk är förebyggande antikorruptionsarbete samt initiativ för efterlevnad av sociala ramverk viktiga hållbarhetsfrågor. Oase Outdoors har infört en antikorruptionspolicy och utökar även arbetet för efterlevnad av arbetsmiljöregler och socialt arbete samt due diligenceprocesserna gällande bolagets affärspartners. Företagskultur och engagemang är också prioriterade, vilket gör medarbetarnöjdhet till en viktig hållbarhetsfråga som mäts genom skräddarsydda medarbetarundersökningar.