MENY
Meny
Aktien 2017-10-19 17:29 RATOS B 40,07 SEK

Plantasjen - ny tillväxtstrategi med växter i fokus

I november slutfördes Ratos förvärv av 99% av aktierna i Plantagen, Nordens ledande butikskedja inom växter och växttillbehör.

Plantagen grundades 1986 i Norge och har sedan dess utvecklat sin verksamhet, stärkt sitt varumärke och genomfört en bred etablering i Norden och innehar nu en marknadsledande position med totalt 124 butiker i Norge, Sverige och Finland, främst inriktade mot konsumenter.

Vi ser Plantagen som ett mycket spännande bolag med ett starkt varumärke och ett brett produktutbud i en marknad som växer. Det finns en stor potential för fortsatt tillväxt genom ett utökat fokus på produktsortimentet inom växter, som möter det ökande intresset för trädgård och odling. Vår erfarenhet av att driva tillväxt i konsumentbolag, tillsammans med bolagets starka ledning och ambitiösa affärsplan gör att vi ser en spännande resa framåt, säger Magnus Agervald, vd på Ratos och bolagsansvarig för Plantagen.

Marknaden för växter och växttillbehör har en stabil tillväxt och underliggande positiva trender i form a  ökat intresse för odling, växter och heminredning. Plantagen har en ledande marknadsposition idag men också en tydlig utvecklingsplan hur denna ska förstärkas och hur ytterligare expansion ska ske bland annat genom mindre, mer centralt belägna butiker.

Vi har en tydlig tillväxtstrategi med en vision att Plantagen ska bli ett ledande varumärke för växter i alla kanaler. Tillsammans med Ratos erfarenhet, kompetens och kapital finns det stor potential att realisera denna strategi, säger Jon Abrahamsson Ring, vd och koncernchef Plantagen.

Ratos högsta prioritet nu är att stötta Plantagen i sin fortsatta tillväxtresa både genom att identifiera nya spännande tilläggsförvärv och genom att växa organiskt genom expansion i befintliga och nya marknader.

Fakta om investeringen

Investeringsår: 2016
Omsättning 2016: 3 624 MNOK
Rörelseresultat (EBITA) 2016: 228 MNOK