Aktien 2020-05-29 17:29 RATOS B 24,82 SEK

Diab investerar för att möta den växande efterfrågan på kärnmaterial i Kina

2020-05-20

För att kunna leverera kärnmaterial till kunder inom den växande vindindustrin i Kina, investerar Diab nu i en PET-produktionslinje för PET-skum. Investeringen görs i Diabs befintliga anläggningar i Zhangjiagang i Kina och produktionen planeras vara i drift i slutet av 2021.

I takt med en ökande efterfråga på PET-material inom vindkraftssektorn genomför Diab en investering i en PET-produktionslinje. Investeringarna görs i fabriken i Zhangjiagang i Kina för att kunna producera Diabs Divinycell PET-sortiment. Materialet är särskilt utvecklat för att uppnå en optimal design på rotorblad med en målsättning att minska kostnaderna för tillverkningen av vindkraftverk.

"Investeringen i Kina är en följd av att flera fleråriga kontrakt tecknats med stora Kina-baserade vindkraftstillverkare under de senaste månaderna. Planen är att börja leverera till den lokala kinesiska marknaden från den nya tillverkningen under 2021", säger Tobias Hahn, VD för Diab.

Investeringen i produktionen i Kina är en av totalt fem investeringar i produktion av PET-skum. Investeringar har gjorts i USA, Sverige och i Indien samt en uppgradering av en befintlig produktionslinje i Italien samt nu i Kina. Den totala kapaciteten för PET-skum bidrar till att göra Diab världsledande inom PET-produktion.

Joakim Twetman, Affärsområdeschef Industry, Ratos, 070-339 16 66, joakim.twetman@ratos.se
Tobias Hahn, VD, Diab, 0430-163 00
Helene Gustafsson, IR och Presschef, Ratos, 070-868 40 50, helene.gustafsson@ratos.se