Aktien 2020-07-09 12:21 RATOS B 26,76 SEK

Björn Borgman ny VD i HL Display

2020-05-26

Björn Borgman har utsetts till ny VD för HL Display. Björn, som är Group Commercial Director på HL Display med ansvar för den globala försäljningsorganisationen, tillträder sin tjänst den 27 maj och efterträder därmed Nina Jönsson som utsetts till ny VD för Plantasjen.

Björn Borgman har sedan sin start på HL Display 2015 varit en av nyckelpersonerna bakom den framgångsrika omställningen av bolaget. Björn, som är utbildad civilingenjör, har drygt 15 års erfarenhet från konsument- och detaljhandeln med 10 år av ledande befattningar på Reckitt Benckiser, senast som Vice President Sales i Kanada. Dessförinnan som VD för Tjeckiska/Slovakiska verksamheten och VD för den Svenska verksamheten.

”Björn har imponerat på styrelsen i HL Display med fina resultat i sin nuvarande roll. Han är en drivande och uppskattad ledare som med sin internationella bakgrund har alla förutsättningar att ta bolaget vidare i nästa resa. Det gläder mig att vi lyckas rekrytera i de egna leden och ta tillvara på den stora talangpool som finns inom Ratosgruppen. Jag vill också passa på att tacka Nina som har gjort ett fantastiskt jobb i HL Display, genomfört en framgångsrik transformation av bolaget och lämnar efter sig ett mycket välskött bolag”, säger Jonas Wiström ordförande HL Display och VD på Ratos.

”Jag känner mig hedrad att få detta förtroende från Ratos och ser med tillförsikt fram emot att vidareutveckla HL Display i den riktning vi lagt grunden för de senaste åren. Att tillsammans med HL Display’s duktiga medarbetare få möjligheten att ytterligare vässa vårt erbjudande för att bli en ännu bättre leverantör till världens största dagligvaruhandelsaktörer känns både spännande och roligt”, säger Björn Borgman.

HL Display utvecklar och säljer butiksinredningar till främst dagligvaruhandeln, för att förbättra butikernas kundupplevelse, lönsamhet och hållbarhet. HL Displays produkter finns installerade i mer än 300 000 butiker i 70 länder. HL Displays omsätter cirka 1,6 miljarder SEK och har en EBITA-marginal om 9% med cirka 1100 anställda.

Bjorn_Borgman

Björn Borgman

Jonas Wiström, Ordförande HL Display och VD Ratos, 08-700 17 00
Helene Gustafsson, IR- och Presschef Ratos, 070-868 40 50, helene.gustafsson@ratos.se