Petteri Saarinen ny VD i LEDiL

2019-11-05

Petteri Saarinen har utsetts till ny VD i LEDiL, ett ledande globalt tillväxtbolag inom sekundäroptik för LED-belysning. Petteri Saarinen är en beprövad ledare och har lett företag både genom tillväxt och omvälvningar, såväl som VD och styrelseordförande. Saarinen tillträder sin nya roll i december. I samband med det återgår tillförordnad VD Rami Huovinen till sin roll som styrelsemedlem i LEDiL.

Petteri Saarinen har mer än 20 års operativ och internationell erfarenhet från ett flertal olika bolag, och kommer närmast från VD-posten på Trafotek.

”Jag vill tacka Rami Huovinen, en av LEDiLs delägare och styrelseledamöter, som med framgång har styrt LEDiL som tillförordnad VD och ser fram emot att välkomna Petteri till teamet. Med sin tidigare erfarenhet av internationella bolag, sitt beprövade ledarskap och sitt affärskunnande kommer Petteri att leda LEDiL tillbaka till en lönsam tillväxt och en fortsatt internationell expansion”, säger Jonas Wiström, VD för Ratos och Business Area President Industry.

LEDiL är ett ledande finskt företag på den globala marknaden inom sekundäroptik till LED-belysning. LEDiLs produkter säljs av egna säljare samt via agenter och distributörer i Europa, Nordamerika, Sydamerika och Asien. Ratos förvärvade 66% av LediL under 2014 och omsättningen för 2018 uppgick till 43 MEUR med en EBITA-marginal på 25%.

Petteri Saarinen

Jonas Wiström, VD och koncernchef Ratos, 08-700 17 00