Aktien 2016-09-29 11:56 RATOS B 40,61 SEK

Mads Andersen ny VD i Aibel

2016-06-14

Denna information offentliggörs enligt lagen om värdepappersmarknaden, lagen om handel med finansiella instrument eller krav ställda i noteringsavtal.

I samband med att Jan Skogseth, VD Aibel, går i pension har Mads Andersen, utsetts till ny VD från den 1 januari 2017. Mads har lång erfarenhet i branschen och är i dag VD i OneSubsea Processing System som ägs av Schlumberger.

Mads Andersen har gedigen erfarenhet av ledande positioner inom olje- och gasindustrin. I dag som VD i OneSubsea Processing System och tidigare bl a som Country Manager Norway för Cameron International, Executive Vice President i Aker Solutions och VD för Maritime Well Services. Mads är 51 år, utbildad civilingenjör vid University of Glasgow och utbildad ekonom vid BI Norwegian Business School. Han ersätter Jan Skogseth, som sedan 2008 varit VD för Aibel och kommer att gå i pension vid 62 års ålder.

- Aibel är ett fantastiskt bolag som jag fått möjligheten att leda genom många år där vi bevisat att vi är mycket konkurrenskraftiga och skapat en stark marknadsposition som ger möjlighet till att fortsätta utvecklas inom och utanför existerande områden, säger Jan Skogseth, VD för Aibel.

- Styrelsen har stor anledning att tacka Jan Skogseth för hans starka insatser där han mycket framgångsrikt förstärkt bolagets position och överlämnar det nu i en fas där det finns en stabil plattform för fortsatt utveckling. Vi ser också att Mads Andersen, med sina långa erfarenhet från olje- och gasindustrin, både kan fortsätta leda bolaget genom de utmaningar som branschen har samt ta vara på de möjligheter och potential som finns att realisera säger Helge Midttun, Styrelseordförande Aibel.

Jan Skogseth kvarstår som VD fram till årsskiftet 2016/17 och Mads Andersen tillträder den 1 januari 2017. Jan får under våren 2017 en rådgivande roll i bolaget för att säkerställa en strukturerad överlämning.

Aibel förvärvades 2013 och är en ledande norsk leverantör av underhålls- och ombyggnadstjänster (MMO och Modifikation) till produktionsplattformar för olja och gas samt nybyggnadsprojekt (Field Development) inom olja, gas och förnyelsebar energi. Antalet anställda uppgår till cirka 4 500 och omsättningen 2015 uppgick till 7 385 MNOK och operativa rörelseresultatet (EBITA) uppgick till 459 MNOK.

För frågor vänligen kontakta:
Henrik Joelsson, Investment Director, 08-700 17 00
Elin Ljung, Kommunikationschef, 08-700 17 20