Aktien 2016-09-30 17:29 RATOS B 40,74 SEK

Bisnode förvärvar NN Markedsdata

2016-08-31

Ratos dotterbolag Bisnode stärker sin marknadsposition i Danmark genom förvärv av NN Markedsdata, leverantör av kredit- och marknadsdata samt datadrivna konsulttjänster. Köpeskillingen, som uppgår till ca 80 MDKK (Enterprise Value), finansieras genom kapital från ägarna vilket innebär att Ratos tillskjuter ca 55 MDKK för sin ägarandel.

Bisnode, ledande inom data och analys i Europa, stärker sin marknadsposition i Danmark genom förvärv av NN Markedsdata. Bolaget grundades 1997 och har 40 medarbetare med huvudkontor i Aarhus. Erbjudandet är fokuserat på av kredit- och marknadsdata samt datadrivna konsulttjänster och kompletterar Bisnodes kärnverksamhet väl.

- Bisnode har en ledande position inom data & analys. Genom detta strategiska tilläggsförvärv stärks den ytterligare. Det är helt i linje med Bisnodes strategi framåt. Vi satsar på att utveckla vår kärnverksamhet, stärka vår kompetens och vårt erbjudande inom datadriven analys för att hjälpa våra kunder att driva tillväxt, säger Magnus Silfverberg, vd Bisnode.

Förvärvet slutförs per den 31 augusti 2016.

Elin Ljung, Kommunikationschef Ratos, 08-700 17 20
Magnus Silfverberg, vd Bisnode, 08-558 059 00