Aktien 2016-09-28 17:29 RATOS B 40,31 SEK

Aibel tilldelas kontrakt för Johan Sverdrup-fältet värt ca 8 miljarder

2015-02-24

Denna information offentliggörs enligt lagen om värdepappersmarknaden, lagen om handel med finansiella instrument eller krav ställda i noteringsavtal.

Aibel har tilldelats ett nybyggnationskontrakt för Johan Sverdrup-fältet. Kontraktsvärdet uppgår till ca 8 miljarder norska kronor och omfattar projektering, inköp och byggnation av en ny borrplattform. Arbetet kommer att påbörjas omgående med slutförande under 2018.

Aibel har tilldelats ett nybyggnationskontrakt (EPC - Engineering, Procurement, Construction) för den sk "topside"-delen av en borrplattform till Johan Sverdrup-fältet. Uppdraget är omfattande och sträcker sig fram till 2018 då slutleverans beräknas ske till operatören Statoil.

Johan-Sverdrup-fältet

Illustration: Statoil

- Det är mycket glädjande att Aibel har tilldelats ett stort och strategiskt viktigt nybyggnations­kontrakt till det betydande Johan Sverdrup-fältet. Det hårda arbete som Aibel lagt ner senaste året på att anpassa kostnadsstrukturen, förbättra produktivitet och effektivisera processer i ett nära samarbete med sina kunder har gett resultat i form av ökad konkurrenskraft, säger Susanna Campbell, VD för Ratos.

- Det här kontraktet är ett prestigeprojekt som bevisar Aibels internationella konkurrenskraft, vår stabila projektmodell och en hög grad av kompetens. Vi har under det senaste året anpassat vår organisation för att kunna genomföra än mer effektiva nybyggnationsprojekt och är mycket stolta och glada för möjligheten att driva detta stora projekt tillsammans med operatören Statoil, säger Jan Skogseth, VD för Aibel.

Aibel är en ledande norsk leverantör av underhålls- och ombyggnadstjänster samt nybyggnadsprojekt inom offshore på den norska kontinentalsockeln. Aibel omsatte 8 554 MNOK 2014 och har ca 5 000 anställda. Ratos ägarandel i Aibel uppgår till 32%.

Susanna Campbell, VD Ratos, 08-700 17 00
Jan Skogseth, VD Aibel, +47 916 04 973