Aktien 2016-09-23 17:29 RATOS B 40,16 SEK

Eskil Zapffe ny VD för Jøtul

2014-01-08

Eskil Zapffe har utsetts till ny VD för Ratos dotterbolag Jøtul från den 13 januari 2014. Eskil kommer närmast från Lilleborg Dagligvare där han varit VD sedan 2009.

Eskil Zapffe, född 1967, har arbetat de senaste 20 åren i ledande befattningar inom Orkla-koncernen, först med produktion och därefter med helhetsansvar för B2B- och varumärkesbaserade B2C-verksamheter som Lilleborg Profesjonell och Lilleborg Dagligvare. Eskil kommer närmast från Lilleborg Dagligvare där han varit VD sedan 2009.

- Jøtul har ett par riktigt utmanande år bakom sig och genomfört stora förändringar inom bland annat produktion och logistik. Vi är nu till stor del igenom detta och kan återigen satsa på tillväxt och fortsätta att förbättra lönsamheten. Eskil har lång erfarenhet av att leda företag i förändring och bygga starka varumärken och vi i styrelsen är övertygade om att vi hittat rätt person till att leda Jøtul i nästa fas, säger Anders Lindblad, styrelseordförande i Jøtul.

Jøtul är en av Europas största tillverkare av braskaminer. Bolaget, som är ett av Norges äldsta företag med anor från 1853, tillverkar braskaminer, kassetter, omramningar samt tillbehör till braskaminer. Bolagets viktigaste varumärken är Jøtul och Scan. Tillverkningen sker huvudsakligen i Norge och Danmark, med mindre enheter i Frankrike och USA. Produkterna säljs globalt dels via egna säljbolag, dels via importörer. Produkterna når slutkonsumenterna genom specialbutiker och i Norge även via "gör-det-själv-kanaler". Ratos ägarandel uppgår till 93%.

Eskil Zapffe tillträder sin tjänst den 13 januari 2014 och efterträder Arve Johan Andresen som var VD i Jøtul fram till och med sommaren 2013. Stein Erik Bjørni har varit tillförordnad VD sedan augusti 2013.

Per Frankling, Investment Director Ratos, 08-700 17 80
Anders Lindblad, Styrelseordförande Jøtul, 070-551 87 72