Aktien 2016-09-30 17:29 RATOS B 40,74 SEK

Pekka Frantti ny VD för GS-Hydro

2009-12-21

Pekka Frantti har utsetts till ny VD i Ratos helägda dotterbolag GS-Hydro. Pekka Frantti, som närmast kommer från en ledande befattning inom finska YIT, efterträder Thomas Rönnholm.

Pekka Frantti, 45 år, är civilingenjör från Tampere University of Technology, Finland. Han har haft ledande befattningar inom ABB Building Systems som år 2003 förvärvades av YIT. Närmast kommer Pekka från en tjänst som ansvarig för Industrial and Network Services inom YIT.

-  Pekka Frantti har stor operationell ledarerfarenhet från bland annat projektorienterad verksamhet med betydande teknikinnehåll, vilket gör honom till en mycket lämplig VD för GS-Hydro. Vi i styrelsen är övertygade om att Pekka tillsammans med GS-Hydros ledningsgrupp och övriga anställda kommer fortsätta vidareutveckla GS-Hydros starka strategiska position, säger GS-Hydros styrelseordförande Anders Lindblad.

Pekka Frantti tillträder sin tjänst 1 februari 2010.

GS-Hydro är en ledande leverantör av icke-svetsade rörsystem. Produkterna används inom framförallt marin- och offshoreindustrin och används även inom pappersindustrin, gruv- och metallindustrin, bil- och flygindustrin samt inom försvarsindustrin. Huvudkontoret ligger i Finland och antalet anställda uppgår till ca 630. Omsättningen för 2008 uppgick till 1 528 Mkr och EBITA 169 Mkr.

Ratos ägarandel i GS-Hydro uppgår till 100%.

Henrik Blomé, Senior Investment Manager, 08-700 17 00
Anders Lindblad, Styrelseordförande GS-Hydro, 070-551 87 72