Aktien 2016-09-30 11:51 RATOS B 40,34 SEK

Ny VD i MCC

2007-10-30

Clas Gunneberg har utsetts till ny VD och koncernchef i Ratos dotterbolag MCC. Han efterträder grundaren Gunnar Mannerheim, som kommer att fortsätta verka inom bolaget.

Clas Gunneberg är civilingenjör från Chalmers i Göteborg med en kompletterande MBA-utbildning från Göteborgs Universitet. Han har tidigare haft ledande befattningar inom SKF, Autotube (tidigare Dayco Automotive) och Finnveden. Clas Gunneberg, som närmast kommer från en roll som VD för affärsområdet Metal Structures i Finnveden, kommer att tillträda sin befattning som VD för MCC den 1 december 2007.

-    Clas Gunneberg har en lång, internationell och bred erfarenhet av tillverkningsindustri samt från MCCs kundsegment, vilket gör att han tillsammans med den övriga ledningen har goda förut­sättningar att fortsätta utveckla MCC, säger styrelseordförande Anders Lindblad.

Avgående VD, Gunnar Mannerheim, kommer fortsätta operativt verka med MCCs produktutveck­lingsarbete samt i sin roll som meddelägare och styrelseledamot i MCC.

MCC, som grundades 1975 och vars huvudkontor ligger i Norrtälje, erbjuder kompletta klimat­system för bl a bussar och anläggningsfordon. Omkring 60% av bolagets försäljning sker i Nord­amerika och resterande 40% i Europa. De större produktionsanläggningarna finns i Toronto, Norrköping och Norrtälje.

Ratos ägarandel i MCC uppgår till 60%.

Henrik Blomé, Senior Investment Manager, Ratos, 08-700 17 00
Anders Lindblad, Styrelseordförande i MCC, 070-551 87 72