Aktien 2016-09-28 15:30 RATOS B 40,17 SEK

Bisnode köper Lundalogik

2007-12-18

Ratos dotterbolag Bisnode har tecknat avtal om förvärv av Lundalogik, en av Sveriges ledande leverantörer av kundvårds- och CRM system. Förvärvet förväntas påverka Bisnodes resultat positivt under 2008.

Bisnode är en av de ledande europeiska leverantörerna av digital affärsinformation med tjänster inom marknads-, kredit- och produktinformation. Verksamheten bedrivs inom fem affärsområden och bolaget har verksamhet i 19 länder runt om i Europa. Antalet anställda uppgår till ca 3 000.

Lundalogik, som grundades 1990, är en av Sveriges ledande leverantörer av kvalificerade kundhanteringssystem. Bolaget har haft en snabb tillväxt under senare år. Lundalogiks kunder utgörs främst av små och medelstora bolag men även större kunder såsom NCC, Fritidsresor, EMA Saab Systems, m fl. Lundalogiks omsättning på årsbasis är kring 55-60 Mkr.

- Förvärvet av Lundalogik innebär att Bisnode nu ytterligare förstärker sitt erbjudande inom Customer Relationship Management. Bisnodes affärsinformation tillsammans med Lundalogiks kundhanteringssytem ger Bisnode ett mer komplett CRM-erbjudande, säger Bisnodes koncernchef Lars Save.

Tidigare under 2007 har Bisnode gjort tretton strategiska förvärv: svenska Agent25, Membit, Emric och Pointer, norska Inter Dialog och One Holding, brittiska Creditscorer, finska Oy ADC, österrikiska Wisur, slovenska Noviforum/Infobon, tjeckiska Cekia, tyska ABC samt WDM med verksamhet i Holland, Belgien och Frankrike. Tillsammans omsatte de tretton förvärvade bolagen 2006 840 Mkr.

Ratos ägarandel i Bisnode uppgår till 70%.

Bo Jungner, Investment Director Ratos, 08-700 17 00
Lars Save, Koncernchef Bisnode, 070-590 18 22