Aktien 2016-09-27 17:29 RATOS B 39,81 SEK

Ny VD till Superfos

2006-06-20

Hans Pettersson har utsetts till ny VD och koncernchef i Ratos intressebolag Superfos A/S. Hans Pettersson, som tidigare bland annat har verkat inom pappers- och förpackningsbranschen, kommer närmast från posten som VD för MacGREGOR AB inom Cargotec-koncernen.

Superfos utvecklar, tillverkar och säljer formsprutade plastförpackningar till kunder främst inom livsmedelsindustrin och kemisk/teknisk industri. Försäljningen, som uppgår till 355 MEUR, sker i både Europa och USA. Tillverkningen finns på 11 orter i Europa och en i USA. Sammanlagt har Superfos ca 1 600 anställda.

Hans Pettersson har bred erfarenhet av industri- och produktionsverksamheter. Före sitt nuvarande uppdrag har han innehaft flera ledande befattningar inom pappers- och förpackningsbranschen, bl a inom Assi Domän och MoDo Papper.

Hans Petterson, som är bosatt i Danmark, beräknas tillträda sin befattning den 15 september 2006. I samband med Hans Petterssons tillträde återgår tf VD Torben Bjerre-Madsen till sin befattning som ordinarie ledamot av Superfos styrelse.

Superfos styrelse bedömer att Hans Pettersson, med sin gedigna meritlista, tillsammans med den övriga ledningen - försäljningsdirektör Martin Malmros, produktionsdirektör Benny Nielsen och finansdirektör René Fredriksen - har goda förutsättningar att befästa Superfos ställning som Europas ledande aktör inom formsprutade plastförpackningar.

Ratos äger 33% i Superfos. Industri Kapital 1997-fonden äger 66 % och bolagets ledning 1%.

Waldemar Schmidt, Ordförande Superfos Industries, +45 212 24 33 05
Thomas Mossberg, vVD Ratos, +46 8 700 17 00