Aktien 2016-09-23 17:29 RATOS B 40,16 SEK

Jøtul förvärvar polsk samarbetspartner

2006-10-20

Braskamintillverkaren Jøtul förvärvar polska Scan Forum som under 15 år varit Jøtuls återförsäljare. Scan Forum har tio egna butiker och ett brett återför­säljarnät i Polen. Företaget har även egen tillverkning av varmlufts­kanaler för installation tillsammans med Jøtuls kaminer.

-    Förvärvet av Scan Forum är ett viktigt steg i Jøtuls satsning på Östeuropa, säger Erik Moe, VD i Jøtul. Scan Forum har under lång tid byggt upp en kunskap om marknaden och våra produkter. Denna erfarenhet bygger vi nu vidare på i vår satsning i Östeuropa.

Scan Forum, som idag omsätter ca 30 MNOK och har 43 anställda, kommer tillsammans med Jøtul att utveckla verksamheten till att bli Jøtul-koncernens marknadsförings- och distributionscenter för de östeuropeiska marknaderna.

Jøtul, som grundades 1853, har under de senaste 10 åren ökat sin försäljning med i genomsnitt 10% per år. Bolagets produkter säljs globalt, främst genom specialbutiker men även genom Gör-Det-Själv-handeln på vissa marknader. Jøtuls marknadsandel i Skandinavien uppgår till ca 25% medan den globala marknadsandelen är knappt 10%.

Jøtul-koncernen beräknas omsätta 900 MNOK 2006 och förvärvet av Scan Forum beräknas bidra positivt till koncernens resultat redan i år.

Ratos ägarandel i Jøtul uppgår till 62,5%.

Erik Moe, VD Jøtul, +47 906 92 419
Anna-Karin Celsing, Informationschef Ratos, 070-399 62 39