Aktien 2016-09-30 17:29 RATOS B 40,74 SEK

Exportpris till Hägglunds Drives

2006-08-30

Ratos dotterbolag Hägglunds Drives tilldelas idag det prestigefyllda priset "Export Hermes 2006".

Vid prisceremonin, som äger rum idag kl 15.30 på Stockholms Handelskammare i samband med Världshandelsdagen, överräcks priset till VD Per Nordgren av Kung Carl XVl Gustav.

Hägglunds Drives, med huvudkontor i norrländska Mellansel, Örnsköldsvik, hade 2005 en omsättning på cirka 1,2 miljarder kronor och en exportandel på 90 procent. Hägglunds Drives hydrauliska driv­system används i hela världen inom branscher som exempelvis Gruv & Materialhantering, Marine & Offshore, Papper & Massa, Socker, Återvinning, Gummi och Plast. Koncernen har cirka 600 anställda varav hälften arbetar vid något av företagets 15 säljbolag runt om i världen.

- Att vi finns närvarande med egen personal på alla viktiga marknader är definitivt en förklaring till våra framgångar, säger Hägglunds Drives VD Per Nordgren. En annan förklaring är givetvis att våra unika drivsystems egenskaper ger våra kunder konkurrensfördelar.

- Det är glädjande att se svenska bolags starka exportinsatser uppmärksammas på detta sätt, säger Ratos VD Arne Karlsson. 2003 erhöll vårt dotterbolag Haglöfs Hermes-priset i kategorin mindre företag och i år har vi glädjen att konstatera att Hägglunds Drives får pris i kategorin stora företag. Vi vet hur mycket priset betyder, inte minst för bolagens alla medarbetare.

Anna-Karin Celsing, Informationschef Ratos, 070-399 62 39
Per Nordgren, VD Hägglunds Drives, 0660-870 01, 070-398 16 06

Hägglunds Drives är en global marknadsledare inom hydrauliska drivsystem, med inriktning mot tunga applikationer som kräver höga vridmoment, låga hastigheter och variabla varvtal. Produktionen är koncentrerad till Mellansel i Sverige och bolaget har en global försäljningsorganisation med egna säljbolag i ett femtontal länder. Försäljningen fördelas med 30 procent i Asien/Australien, 24 procent i Europa (exklusive Norden), 23 procent i Norden, 23 procent i Nord- och Sydamerika. Hägglunds Drives har cirka 600 anställda och omsatte 2005 ca 1,2 miljarder kronor.

Export Hermes - ett pris som delas ut av Stockholms Handelskammare - har sedan 1981 delats ut till svenska företag som genomfört en framgångsrik exportlansering. Utmärkelsen delas ut till företag som med en genomtänkt marknadsföringsstrategi exporterar produkter tillverkade i Sverige. Företaget ska därigenom ha haft en positiv exportutveckling under minst 3 år med kontinuerligt förbättrat rörelseresultat.