Aktien 2016-09-29 17:29 RATOS B 40,64 SEK

Arcus förvärvar svenska Vingruppen

2006-09-29

Norges största vin- och spritleverantör, Arcus, köper 60% av svenska Vingruppen. Efter förvärvet beräknas Arcus Gruppens årliga omsättning uppgå till 1,6 mdr kr. Koncernens svenska marknadsandel ökar till ca 5%.

Vingruppen kompletterar Arcus med ett brett sortiment av viner från hela världen, från prisvärda volymviner till exklusiva viner och champagne. Gruppens position på den nordiska vinmarknaden kommer på så sätt att ytterligare stärkas.

-    Förvärvet av Vingruppen är ett viktigt steg i vår nordiska strategi och bidrar till att ytterligare utvidga vår satsning
      på vin, säger Arcus koncernchef Jan Tore Føsund.

I Vingruppen ingår VinUnic, Bonarome Wineworld och Vinovum samt det minoritetsägda bolaget VinUnic Finland. I sortimentet finns bland andra märken som Foot of Africa, Cline, Andre Clouet, Ricasoli, Catena, Brumont, Guigal och Louis Roederer.

-    Vi ser fram emot att ingå i Arcus Gruppen, säger VD Claes Lindkvist och vVD Stefan Stjärnström. Samarbetet
      kommer att ge oss en möjlighet att komma in på den norska marknaden. Arcus finansiella styrka bidrar till att
      förverkliga vår målsättning om fortsatt tillväxt i Sverige och övriga Norden.

Vingruppens bolag kommer även i fortsättningen att arbeta självständigt på den svenska, finska och estniska marknaden och några organisatoriska förändringar kommer inte att genomföras. VD Claes Lindkvist och vVD Stefan Stjärnström kommer att arbeta kvar i bolaget. Bolagets nuvarande ägare, Claes Lindkvist, Stefan Stjärnström och Mats Heiman kommer att behålla en andel om 40% i Vingruppen.

Arcus, som är ett dotterbolag till Ratos, är Norges ledande vin- och spritleverantör. Bland gruppens mer kända varumärken finns Braastad Cognac, Vikingfjord Vodka, Løiten och Linie Aquavit. Omsätt­ningen uppgick 2005 till 1 314 Mkr och EBITA resultatet till 60 Mkr.

Vingruppen i Norden AB är en av Sveriges större leverantörer av vin, och omsatte 2005 308 Mkr. VinUnic AB utsågs 2004 och 2005 till årets vinimportör av Sveriges ledande vinjournalister i tidningen Allt om Vin. Bonarome Wineworlds leverantör Barone Ricasoli tog hem titeln för både årets röda vin och årets vinhus i samma omröstning 2005.

Jan Tore Føsund, VD Arcus, +47 22 97 55 00
Claes Lindkvist, VD Vingruppen i Norden AB, 0705-85 18 67