Aktien 2016-09-30 17:29 RATOS B 40,74 SEK

Ledningsförändring i Arcus

2006-06-22

Jan Tore Føsund har utsetts till ny VD och koncernchef i Ratos norska dotterbolag sprit- och vinleverantören Arcus.Jan Tore Føsundkommer närmast från posten som VD för Norges största läkemedelsgrossist, NMD Grossisthandel.

Arcus är Norges ledande vin- och spritleverantör. Bland gruppens mer kända varumärken finns Braastad Cognac, Vikingfjord Vodka, Løitens och Linie Aquavit. Företagets största produktions-anläggning ligger centralt i Oslo. Utöver sprit- och vinverksamheten ingår logistikbolaget Vectura och den medicintekniska sprittillverkaren Arcus Kjemi i koncernen. Arcus-Gruppen ägs av Ratos (83 %) tillsammans med Hoff (de norska potatisproducenterna) och Arcus styrelse och ledning. Koncernen har 600 anställda och omsatte 1,2 miljarder NOK 2005.

- Jan Tore Føsund har den erfarenhet och de egenskaper som krävs för att leda Arcus vidare, säger Arcus styrelseordförande Kaare Frydenberg. Hans breda erfarenhet från olika ledande positioner inom en av Norges största grossiströrelser kommer väl till pass då Arcus skall ytterligare stärka sina kända varumärken och växa internationellt.

Fram till i höst, då Jan Tore Føsund tillträder sin tjänst, kommer Kaare Frydenberg fortsatt att fungera som arbetande styrelseordförande och produktionsdirektör Jan Oluf Skarpnes som tillförordnad VD och koncernchef.

Kaare Frydenberg, Styrelseordförande Arcus, +47 95 89 21 85
Leif Johansson, Senior Investment Manager Ratos, +46 70 520 40 25