Aktien 2016-09-26 17:24 RATOS B 39,62 SEK

Ratos AB (publ): Exportpris till Haglöfs

2003-08-22

Ratos dotterbolag Haglöfs har idag erhållit det prestigefyllda priset "Export Hermes 2003" som utdelas av Exportrådet. Vid prisceremonin som äger rum idag kl 15.00 i samband med Världshandelsdagen på Stockholms Handelskammare överräcks priset till VD Mats Hedblom av Kronprinsessan Victoria.
- Att få ett så fint pris betyder oerhört mycket för ett företag som Haglöfs. Vi har jobbat stenhårt under många år med att utveckla bra produkter som samtidigt har en design som attraherar våra kräsna internationella kunder, säger VD Mats Hedblom.

Haglöfs utvecklar, producerar och marknadsför utrustning och kläder för ett aktivt uteliv. Sortimentet omfattar ryggsäckar, sovsäckar, tält, skor och kläder. Koncernen är marknads­ledande i Skandinavien och inledde uppbyggnaden av utomnordiska marknader under 2000. Omsättningen uppgick 2002 till drygt 300 Mkr varav 75% säljs utanför Sverige. Exporten har de senaste fem åren ökat med ca 150%. Haglöfs blev ett helägt dotterbolag till Ratos våren 2001.

- Det är glädjande att se Haglöfs skörda dessa framgångar i en annars mycket hård marknad, kommenterar Ratos styrelse­ordförande Olof Stenhammar, VD i Haglöfs 1975-79.

Exportrådets pris har funnits sedan 1981 och delas ut till företag som genomfört en framgångsrik exportlansering. Haglöfs vann i klassen för företag med färre än 50 anställda.

Arne Karlsson, VD Ratos,

Mats Hedblom, VD Haglöfs,