Aktien 2016-09-23 17:29 RATOS B 40,16 SEK

Ny VD i DIAB

2002-12-17

Anders Paulsson tillträder den 13 januari 2003 tjänsten som VD i Ratos intressebolag DIAB. Han efterträder nuvarande VD Bo Ljungberg som går i pension. Anders Paulsson kommer närmast från posten som Vice President inom ABB-koncenren.

- Jag ser det som en stor utmaning att vidareutveckla DIABs verksamhet och tror att vi har fortsatt goda tillväxtmöjligheter, kommenterar Anders Paulsson sin nya befattning.

Anders Paulsson är civilingenjör och har sedan 1982 haft ledande befattningar inom ABB-koncernen. Närmast har han varit Vice President för ABB Manufacturing & Consumer Industries AB i Västerås med en omsättning på 1,1 mdr kronor och ansvar för 700 personer.

- DIAB befinner sig i en spännande tillväxtfas och vi har stark tilltro till Anders Paulssons kompetens och erfarenhet, säger Mats Lönnqvist Senior Investment Manager inom Ratos.

DIAB är en av världens ledande tillverkare av kompositbaserade sandwichmaterial. Produkterna bygger på en kärna av Divinycell, en fiberförstärkt polymerplast som är lätt, stark och styv eller på balsamaterial som är enklare och billigare kärnmaterial. De viktigaste applikationerna är skrov och däck till större fritidsbåtar som svarar för nära hälften av omsättningen, vingar till vindkraftverk med drygt 22% samt övriga områden, främst detaljer till tåg, bussar, flygplan och rymdraketer. Ratos ägarandel i DIAB uppgår till 48%.

Mats Lönnqvist, Senior Investement Manager Ratos, 08-700 17 00
Anders Paulsson, tillträdande VD DIAB, 0702-99 12 32