Aktien 2016-09-27 17:29 RATOS B 39,81 SEK

Ny VD och koncernchef i DataVis

2002-08-19

Åke Engquist har utsetts till ny VD och koncernchef i Ratos intressebolag DataVis. Åke Engquist, som har verkat inom IT- och telekombranschen sedan 1980, kommer närmast från Teleca AU-System där han varit affärsenhetschef för Enterprise Infrastructure.

- Som tillträdande koncernchef har Åke Engquist i uppdrag att fortsätta renodlingen av DataVis och skapa ett mer fokuserat tjänsteutbud, säger Bo Jungner, ansvarig för DataVis inom Ratos. Med sin gedigna meritlista bedömer DataVis styrelse att han tillsammans med den övriga ledningen bör ha goda förutsättningar att bringa DataVis till lönsamhet och tillväxt.

DataVis verksamhet är inriktad på att utveckla och effektivisera kundernas affärsverk­samheter genom kvalificerade lösningar inom systemutveckling, systemintegration, teknikrelaterade tjänster samt kompetensutveckling. Kunderna är medelstora och stora företag som främst återfinns inom branscherna handel, industri, offentlig förvaltning och telekom. Under 2001 omsatte koncernen 215 Mkr.

- Det känns mycket utmanande att bygga vidare DataVis med den kompetenta personal, stabila kundkrets och renodlade verksamhet som redan nu finns, säger Åke Engquist.

Åke Engquist tillträder sin nya befattning den 1 oktober 2002. Han efterträder Johan Örtenblad som på egen begäran återgår till sin ursprungliga roll som konsult och ledare inom DataVis.

Bo Jungner, Senior Investment Manager Ratos, 08-700 17 85
Åke Engquist, tillträdande VD och koncernchef DataVis, 070-626 75 93