Aktien 2016-09-26 17:29 RATOS B 39,60 SEK

Ratos investerar i Dynal Biotech

2001-07-13

Ratos har med Nordic Capital kommit överens om att bli ägare till 25% av det norska biotech-bolaget Dynal Biotech. Investeringen genomförs först i samband med att sedvanliga villkor uppfyllts och myndighetstillstånd i Norge har erhållits, vilket förväntas ske under augusti.
Nordic Capital träffade idag avtal om förvärv av samtliga aktier i Dynal Biotech ASA från de nuvarande ägarna A.L. Industrier AS, Dyno Nobel ASA och Dynea OY.

- Ratos har genom detta samarbete med Nordic Capital erhållit möjligheten att investera inom biotech, en industri som erbjuder spännande möjligheter. Vi värdesätter speciellt Dynal Biotechs position med en väletablerad och lönsam basaffär inom separation av biologiskt material. Därutöver ser vi intressanta möjligheter inom bolagets forskning och utveckling, kommenterar Ratos VD Arne Karlsson affären.

Dynal Biotech (www.dynalbiotech.com) är världsledande inom forskning, utveckling och tillverkning av magnetiska och icke-magnetiska ytterst små helt sfäriska polymerpartiklar ("beads") och mark-nadsför ett brett produktsortiment baserad på sin teknologi. Produkterna används bl a för separation av biologiskt material. Kunder och samarbetspartners återfinns både inom industri och forskning, främst inom diagnostik-, genomics- och cellterapi-områdena. Dynals huvudanläggning är belägen i Oslo. Bolagets produkter säljs via egna bolag och distributörer i över 30 länder. Omsättningen år 2000 uppgick till 353 MNOK. Antalet anställda är ca 230 st.