Aktien 2016-09-28 17:29 RATOS B 40,31 SEK

Ny VD i Gadelius

2001-11-01

Hans Porat tillträder den 1 mars 2002 tjänsten som VD och koncernchef för Ratos intressebolag Gadelius KK i Japan. Han efterträder nuvarande VD Hans-Bertil Håkansson. Hans Porat kommer närmast från posten som vice koncernchef i Trelleborg.
- Jag ser detta som en spännande utmaning och anser det viktigt att Gadelius fortsätter att växa organiskt kombinerat med förvärv inom utvalda kundsegment, kommenterar Hans Porat sin nya befattning.

Hans Porat har tidigare haft ledande befattningar inom ABB och Fläktgruppen med bl a placering i Tokyo och har därför god kännedom om den japanska marknaden.

Gadelius är ett japanskt handelshus med rötter i Sverige från 1890 och etablering i Japan sedan 1907. Idag är Gadelius en distributör av högteknologiska produkter med fokus på nischprodukter med högt kunskapsinnehåll inom områdena IT, medicinsk teknik, bygg, maskiner till förpacknings- och livsmedelsindustrin samt export av mekaniska/elektroniska komponenter till europeisk industri.

Omsättningen under 2000 uppgick till ca 1,1 miljard kr och antalet anställda är ca 240.

Ratos ägarandel i Gadelius är 50%.