Aktien 2016-09-30 17:29 RATOS B 40,74 SEK

Hilding Anders förvärvar Crown Bedding

2001-12-20

Ratos intressebolag Hilding Anders har idag förvärvat Crown Bedding som är en av Belgiens största sängtillverkare. Affären innebär att Hilding Anders nu finns representerat i 14 länder i Europa.
- Crown Bedding är ett välkommet tillskott till Hilding Anders-koncernen och förvärvet är helt i linje med vår affärsidé att expandera i Europa, kommenterar VD Bengt Adolfsson dagens affär.

Crown Bedding är en av Belgiens största tillverkare med en omsättning på ca 360 Mkr, ett EBIT-resultat om 70 Mkr och 150 anställda. Nuvarande VD är Lucien Peleman som även fortsättningsvis kommer ha denna befattning. Säljare är de båda riskkapitalbolagen NIB Capital och 3i samt medlemmar av bolagets ledning.

Hilding Anders är Europas största sängtillverkare och förstärker med köpet av Crown Bedding sin ställning i Beneluxregionen där man tidigare äger Pullman Matrassen Fabriek i Holland. Hilding Anders omsätter idag cirka 3,5 miljarder kronor och har 2 300 anställda. Bolaget finns idag representerat i Danmark, England, Estland, Finland, Frankrike, Holland, Polen, Schweiz, Sverige, Tjeckien, Tyskland, Ungern och Österrike.

Ratos ägarandel i Hilding Anders är 27 %.